Door Bran Remie

,,Het ligt op de loer dat de high-tech die ik in mijn performance gebruik een gimmick wordt”, zegt zangers en software developer Chagall. ,,Maar dat is dus ook de uitdaging. Muziek blijft mijn uitgangspunt.” Dat Chagall die uitdaging heeft overwonnen, dat bewijst haar licht-en-muziekshow Unlocked, die op DID22 speelt. 

Chagall zingt op haar eigen elektronische beats. Ze erkent dat zij zonder technologie nergens is. ,,Al mijn tracks produceer in het softwareprogramma Ableton. Zoals elke muzikant. Waar ik tegenaan liep, is hoe ik die muziek uit mijn digitale domein krijg. Ik wil geen backing track afspelen. Ik wil mijn beats live kunnen recreëren, zoals je met andere muziekinstrumenten ook doet. Met andere oplossingen zoals knoppen en faders, merkte ik op gegeven moment dat ik alleen nog maar naar beneden keek en geen contact had met mijn publiek. Terwijl dat is waarom ik zing en optreed: ik zing voor mijn publiek die daar voor mij staat. Ik zing over mijn gevoelsleven en wil daarom connectie met mijn publiek hebben. Dat is heel belangrijk voor de performance.”

Chagall zingt, danst en speelt met muziek, licht en software.

Gloves laat Chagall opkijken

Chagall zocht daarom naar een oplossing en vond die: het bedrijf MiMU in Londen dat met sensoren ingelegde handschoenen ontwikkelt. Het veranderde haar optredens: tegenwoordig draagt zij een hoofdmicrofoon, terwijl zij dankzij de handschoenen met sensoren live de elektronische muziek kan maken en bewerken. Chagall maakt niet alleen gebruikt van de Gloves, maar ging ook bij MiMU aan de slag: als software developer nam ze user-experience en interface van de software Glover onder handen zodat muzikanten zelf hun beweging aan hun sounds kunnen koppelen. Precies wat zij nodig had om niet meer met hoofd omlaag voor een volle zaal te zingen.

Van handschoen naar danspak

Maar er gebeurde meer. Nu de Glover-technologie haar hielp om live haar muziek te maken, kreeg Chagall oog voor de fysieke performance die zij uitvoert. De aandacht van haar publiek verbreedde zich naar wat zij met die handschoenen allemaal wel en niet kan, en dus niet alleen haar muziek. Met de in het oog springende handschoenen moest zij iets. ,,Technologie blijft een middel, nooit het doel of de kern. Het moet mij niet in de weg zitten. En als een technologisch hulpmiddel mij in de weg zit omdat het een gimmick dreigt te worden, dan moet ik er iets mee. Voorop staat dat ik altijd mijn verhaal moet blijven vertellen.” 

Chagall zingt, danst en speelt met muziek, licht en software.

Chagall op DID22

Zodoende stapte een choreograaf aan boord en werd motioncapturebedrijf Xsens uit Enschede benaderd. De handschoen breidde zich uit naar het motion capture suit. Samen onderzochten zij hoe de stage-performance van Chagall uit kan groeien tot een voorstelling die niet vast blijft zitten in de gimmick van geavanceerde technologieën (handschoenen, sensoren, houding herkenning algoritmes, draadloze communicatie). Het moet een stap verder gaan door het verhaal van Chagall ermee te vertellen. Unlocked op donderdag 21 april in de Grote Zaal van het Muziekcentrum is één van de onderzoeksresultaten.